۱۲ – مانور امداد و نجات در تصادفات جاده ای (RTC)

مکان:

آزاد راه امیرکبیر-حدفاصل مسکن مهر تا باغ فین

حادثه:
حادثه عبارت است از رویدادی ناخواسته، برنامه ریزی نشده و زیان آفرین یا خسارت رسان به اموال ، ماشین آلات و دستگاه‌ها، همچنین از بین رفتن موقعیت‌های کسب و کار برای سازمان از بین رفته و پیشرفت یا ادامه طبیعی یک فعالیت را مختل می‌سازد.

شبه حادثه:

رویدادی غیر منتظره، برنامه‌ریزی نشده و ناگهانی که منجر به ایجاد خسارت مالی و جانی نشود. به عبارتی هر رویدادی که می‌توانست منجر به حادثه شود. اصطلاحاً به خیر می‌گذرد!

 

عوامل ایجاد تصادفات:

  1. عرض جاده خودروهای فرسوده
  2. لبه های جاده عدم استاندارد بودن خودرو های موجود
  3. جاده های دوطرفه   وضعیت جوی
  4. پل های جاده  روشنایی نامناسب
  5. خط کشی جاده عدم وجود پارکینگ های کنار جاده

 ((طرز عمل و روش های تصادفات جاده ای (عملیاتی))

ماموریت ها و وظایف مربوط به آتش نشانی و امدادو نجات :

۱.توانایی و قدرت مامورین آتش نشانی در یک عملیات اورژانسی

۲.شخص واجد شرایط باید شرایطی را تصور کند برای :

الف: نجات جان افراد در حوادث تصادفات جاده ای

ب: حفاظت از مردم در برابر خطرات جدی و آسیب ها و خسارت وارده و همچنین رسیدگی وتوجهات عقلانی و تایید شده در حوادث جاده ای

۳.یک مامور واجدشرایط آتش نشانی باید توانایی و قدرت و اختیار کافی را برای نجات و رهایی از آتش را از خود نشان دهد.

۴.یک آتش نشان باید رفتار معقول رادر حوادث رخداد جاده ای از خود نشان داده و هدف او نجات جان افراد و محافظت از آنها در سوانح جاده ای بوده و این رفتار را سرلوحه کار خویش قرار دهد.

یک مامور واجد شرایط باید ضمن عملیات توانایی و اختیار موارد زیر را داشته باشد

بستن جاده یا بزرگراه

توقف و کنترل ترافیک خودروها

پیش طرح برای تصادفات جاده ای

افزایش دائمی و همیشگی درخواست از امدادگران نیروی حریق ونجات و خدمات ارائه شده توسط این گروه باعث شده که در تصادفات جاده ای گروه حضوری ویژه داشته باشند ،خدمات و سرویس های ویژه از جمله رهاسازی وسایل نقلیه گرفتار و خودروهای خسارت دیده نمونه هایی از این خدمات و سرویس ها هستند .بنابراین افزایش و توسعه مهارت ها در بین نیروهاضروری است.آنها باید خود را به مهارت های روز دنیا مخصوصا افزایش مهارت در زمینه تکنیک های محافظت و برقرار ساختن امنیت لازم برای خودشان و دیگران در برابر خطرهای احتمالی در حادثه و بالابردن سرعت برای از بین بردن ترافیک جاده ای آشناکند.

ایجاد روابط موثر و مفید در بین گروه های خدمات اورژانسی بسیار ضروری است.

همبستگی و اتصال از ارکان مهم برای توسعه و بهبود بخشیدن به آموخته ها و دانش های پیشین می باشد.

حضور در سوانح قبلی (سابقه کار)و همچنین پیش تر ،بازدید،شرکت در سمینار ها و تمرینات مستمر و پیوسته در نقش مختلف و بالابردن سطح معلومات و تجهیزات و روش های عملی می تواند تاثیر بسزایی در بالا بردن سطح دانش و ارتقای مامورین ایفا کند، پس یکی دیگر از راه های موثر برای کمک به بالابردن و بهبود بخشیدن به سطح دانش فرد ایجاد روابط و تماس در بین مامورین مختلف و اعضای گروه های مختلف می باشد.

تامین ایمنی و سلامت کلی و عمومی درحوادث و رویدادهای ناگهانی

در حوادث و سوانح و همچنین تصادفات جاده ای برای جلوگیری از حوادث بعدی باید دقت زیادی به موارد زیر داشت.عدم دقت و رعایت آنها نه تنها برای موارد حادثه بلکه می توانند برای مامورین اعزامی خطرناک باشد این موارد عبارتند از:

  • بررسی و چگونگی وضعیت هوا
  • بررسی وضعیت راه ها (از نظر لغزندگی ، فصل ،پیچ ها ، پل ها و … )
  • بررسی موانع و اجسامی که باعث مسدود شدن راه گردیده اند و (موانع طبیعی از جمله خاک ، شن، قلوه سنگ ، ریزش کوه )
  • حرکات غیر طبیعی و پیشگیری نشده در اطراف محل خطر وتصادفات مثل توجه ناگهانی یک خودروی عبوری به محل حادثه
  • افزودن نیروی کمکی جهت قرار دادن موانع مشخص برای جلوگیری از تجمع و ترافیک و رفت وآمد ناشی از حادثه
  • اختصاص دادن و گماردن تعدادی از مامورین جهت قرار دادن علائم و نوارکشی اطراف محل خطر و حادثه
  • پلیس ممکن است اولین حضور رسیدگی را در محل حادثه داشته باشد.آنها موظفند با علامت گذاری به وسیله مخروط ها (کله قندی)و یا چراغ های چشمک زن آبی ترافیک ایجاد شده در محل حادثه راکنترل و روان نمایند.
  • هنگامی که مامورین امداد ونجات به محل حادثه می رسند باید پیوسته امنیت و حفاظت صحنه را حفظ کنند وکارهای حیاتی را انجام دهند وهمچنین انضباط کاری را حفظ کنند.
  • فرماندهان ارشد آتش نشانی باهمکاری مامورین بایستی اقدامات ضروری از جمله قرار دادن علائم و نشانه ها و همچنین همکاری با پلیس در قرار دادن علائم جهت امنیت این محل در نظر بگیرند.

 

نوع عملیات:

امداد و نجات در تصادفات جاده ای(RTC)

موقعیت:

آزاد راه امیرکبیر حدفاصل مسکن مهر تا باغ فین

زمان انجام مانور:

۰۵/۰۳/۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۹ صبح

اهداف اجرای مانور:

-پایش چگونگی انجام هماهنگی بین واحد ها در صورت بروز شرایط اضطراری در تصادفات آزادراه ها

-ارزیابی چگونگی اطلاع رسانی به واحد های امدادرسان از طریق پرسنل مشغول به کارو کسانی که در محل در حال تردد هستند

-بررسی مسیرها و راههای دسترسی موجود ،پل ها ،زیرگذرها درآزادراه و نحوه نجات مصدوم یا مصدومین

-آموزش و آمادگی هرچه بیشتر پرسنل جهت انجام عملیات امداد و نجات

-ارزیابی و بررسی عملکرد پرسنل ایستگاه

-شناسایی پتانسیل های بحران و ایجاد کننده شرایط اضطراری

-بررسی میزان آگاهی و مهارت افراد در شرایط اضطراری بوجود آمده

مشخص شدن کم و کاستی در تجهیزات موجود در انجام ماموریت ها

اعضای تیم:

ردیف مسئولین اجرایی تعداد پرسنل شرکت کننده لجستیک مورد استفاده
۱ خودرو فرماندهی خدابنده-جلالی-سیدحلاج
۲ خودرو امداد و نجات حقیقت سبزیکاریان پناهی راد خوردو کد ۵۰۳
۳ خودرو امداد ونجات-حریق گندمکار-اخوان پور-زائرنجف خودرو کد ۵۰۴
۴ تیم اورژانس خودرو آمبولانس
۵ تیم ناجا خودرو ناجا
۶ تیم راهور خودرو پلیس راهور
۷ تیم راهداری خودرو راهداری

 

تجهیزات لازم جهت اجرای مانور:

ردیف تجهیزات تعداد
۱ خودرو اسقاطی ۱ دستگاه
۲ مصدوم ۲ نفر
۳ بسکت پتزل ۱ عدد
۴ کولار گردنی ۳ عدد

 

مراحل اجرای مانور:

در ساعت ۸:۳۹ صبح روز چهارشنبه ۰۵/۰۳/۱۴۰۰ طی گزارش به سامانه ۱۲۵ مبنی برانحراف خودرو از آزاد راه و واژگونی خودرو در شانه خاکی کنار جاده که دو نفر داخل خودرو محبوس گردیده و نشت بنزین دارد.

ستاد فرماندهی به ایستگاه شهدای آتش نشان واقع در شهرک خاتم الانبیا اعلام کرده و تیم امدادونجات را به محل اعزام میکند.

پس از خروج از ایستگاه اطلاعات مورد نظر را از ستاد فرماندهی دریافت میکند و درخواست تیم اورژانس و ناجا و راهداری در محل درخواست میکند.

پس از رسیدن به محل حادثه فرمانده موقعیت محل راارزیابی میکند واتفاقات و حوادثی که برای خودرو به وجود آمده است را بررسی و اقدامات لازم را انجام می دهد.

قبل از شروع هرکاری ابتدا خودرو را تثبیت کرده که در روند عملیات خللی ایجاد نشود و سرعت عملیات بالا برود.

منظور از تثبیت خودرو آن است که صدمه و آسیب پذیری به مجروحین خصوصا مصدومی که دچار آسیب نخاعی شده است نشود .

دو حلقه شیلنگ همراه سرنازل آب دهی و کف دهی و دو مامور جهت احتیاط حریق به داخل رودخانه رفته تا در شرایطی که اگر حریق رخ داد اقدامات لازم را جهت اطفا انجام دهند.

تیم نجات به همراه تجهیزات (ست هیدرولیک و بسکت) به محل سقوط خودرو رفته تا اقدامات لازم جهت خروج اشخاص محبوس را انجام دهند.

پس از خروج آنها با هماهنگی عوامل اورژانس در بسکت فیکس شده و به داخل آمبولانس هدایت میکنند.

مسئولین محترم تقاضامنداست جهت رفع معایب و تقویت نقاط قوت ظرف مدت ۴۸ساعت پس از برگزاری مانور گزارش عملکرد از دیدگاه خود را به ما انعکاس دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش فارسی | آموزش برنامه نویسی ، آموزش فتوشاپ ، آموزش MSP ، آموزش ورد ، آموزش اکسل ، آموزش تولید محتوا ، آموزش ربات تلگرام ، آموزش asp.net Mvc core ، دانلود پروژه msp آموزش کنترل پروژه msp

×

سلام

چنانچه سوال یا پیشنهادی دارید در خدمت هستیم

× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟