توصیه های کلیدی برای پیشگیری از غرق ‌شدگی کولر

اول تابستان و راه های جلوگیری از غرق شدن در دریا , مراقب فرزندان خود باشیم

از آنجا که بر اساس آمارهای موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق‌ شدگی در رودخانه ها و آب‌های کم عمق اتفاق می افتد توصیه هایی برای پیشگیری از غرق ‌شدگی در رودخانه ها مطرح می شود:

  • آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آنها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا محسوب می شود.

  • قبل از رفتن به درون آب، از وضعیت آب و هوایی پیش رو اطلاع حاصل کنید.

  • اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. ضمنا ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

  • آب‌وهوا، جزر و مد، امواج، جریانات آب و عوامل دیگر می‌تواند اثر مهمی بر ایمنی شما داشته باشد.

  • بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

  • به‌منظور اقدام فوری در زمان حادثه احتمالی،‎ تا حد امکان به‌صورت چند نفره شنا کنید ، به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

  • در آب و در موقع شنا از شوخی های خطرناک بپرهیزید.

  • به علائم ایمنی و تابلوهای هشداردهنده در کنار ساحل یا رودخانه‌ها توجه کنید.

  • پرچم‌ها معمولاً دارای علائم خاصی هستند که هر یک مفهوم خاصی را همراه دارد، پرچم سفید نشانگر آن است که دریا آرام و شنا کردن آزاد است. این پرچم در مناطق طرح سالم‌سازی دریا یا مناطقی که ناجیان غریق حضور دارند؛ نصب می‌شود.

  • پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شود، شنا نکنید.

  • به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

  • در حمام و حین استفاده از وان، مراقب کودکان و سالمندان باشید.

  • شنا در تاریکی شب ممنوع است.

  • توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

  • در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

  • برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

  • پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

  • بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

  • باد، باران‌های سیل‌آسا یا برف‌های در حال ذوب شدن‏، می‌تواند شرایط آبی خطرناکی را ایجاد کند.

  • آب‌وهوای پیش‌بینی‌نشده می‌تواند جریانات گردابی در امواج ساحلی ایجاد کند و سرعت آب‌های رودخانه‌ها و نهرها را بالا ببرد.

  • هنگام شنا کردن در صورت شنیدن صدای رعدوبرق بلافاصله از آب خارج شوید.

  • در شرایط ناپایدار جوی از شنا کردن در دریا و رودخانه‌ها جدا خودداری کنید.

  • جلیقه نجات وسیله‌ای برای شناور نگه‌داشتن شما روی آب است. این وسایل هنگامی‌که خسته، وحشت‌زده یا مصدوم باشید؛ ایمنی شما در آب را حفظ می‌کنند.

  • حتی در صورت مهارت کامل به شنا، حتی‌المقدور از جلیقه نجات استفاده کنید.

  • آموختن نحوه پوشیدن جلیقه نجات در حین شنا، ضروری است.

  • آموزش چگونگی و زمان استفاده از جلیقه نجات به‌خصوص برای به کودکان و شناگران ضعیف‌تر ضروری است.

  • به دیگران، به‌خصوص کودکان کمک و آن‌ها را ترغیب کنید تا شنا و مهارت‌های گریز از خطرات احتمالی را بیاموزید.

  • بعضی بناها مانند موج شکن ،اسکله ،دیواره ساحلی ،دیواره های سنگی که به منظور مقابله با پیش روی آب دریا احداث می شود،به طور معمول و به خودی خود ایمن هستند،اما در مواردی مثل امواج بزرگ کوبنده ،عبور کشتی ها . قایق ها ،جریان های قوی زیرآب ،موج های شکافنده ،تغییر ناگهانی عمق آب و غیره می توانند باعث جراحت ،خفگی و مرگ شوند.

بنابراین
– نباید در اطراف و نزدیکی این گونه بناها شنا کرد.
– هرگز نباید از این گونه بناها بالا رفت ،پرید و یا شیرجه رفت.
– هنگام عبور از روی سطوح خیس یا ناهموار این گونه بناها ،بایستی حداکثر احتیاط و مراقبت را اعمال کرد ،یعنی باید به آهستگی و با احتیاط کامل گام برداشت.
– چنانچه در اطراف این گونه بناها ،علائم هشداردهنده و تابلو های حاوی توصیه های ایمنی نصب شده است ،بایستی به دستورات آنها به طور کامل عمل کرد.

  • به یاد داشته باشیم بیشترین غرق شدگی در رودخانه های کشور اتفاق افتاده است.

۱-۱-شنا در سد،کانال و رودخانه

سدها ،کانال ها و رودخانه ها از جمله محیط هایی هستند که هرساله تعداد زیادی از افراد را به کام مرگ می کشانند.اساس ایمنی شنا در این گونه محیط های آبی در یک جمله خلاصه می شود “شنا کردن مطلقا ممنوع است”.

۱-۲-ایمنی استخرها

چنانچه در خانه یا مجتمع مسکونی “استخر”وجود دارد،بایستی اطراف آن به نحو مطمئنی حصار کشی شود .در این حصار بایستی خود قفل وبست داشته باشد.بدین ترتیب امکان آن که کودکان در غیاب بزرگترها از استخر استفاده کرده و برای خود و دیگر هم بازی های خود مخاطراتی ببار آورند،مطمئنی منتفی می شود.
در استخرهای خانگی نیز باید وسایل ایمنی مثل حلقه نجات و… وجود داشته باشد.همچنین هنگام استفاده از استخر،شناگران تحت مراقبت باشند.در این مورد بایستی به شدت مراقب اطفال بود ، هرگز نباید به تنهایی شنا کنند.
در استخر های عمومی ،بایستی به دستورات و هشدارهای مسئولین بخصوص افراد نجات غریق توجه کرد.
شوخی هایی مثل فرو کردن سر یکدیگر به زیر آب ،شنای افراد مبتدی در قسمت های عمیق و شنای زیرآبی ،از جمله رفتارهای مخاطره آمیزی است که می تواند به غرق شدگی سبب شود.دویدن در لبه استخر،شنا در منطقه جلوی تخته شیرجه و هل دادن یکدیگر ،از جمله مواردی است که می تواند به انواع جراحت و صدمات مختلف منجر شود.هرگز نباید در آب های کم عمق شیرجه زد.

۱-۳-ایمنی شنا در دریا

ایمنی شنا در دریا با آنچه تا کنون توضیح داده شده،به کلی متفاوت است.امواج آب ،جریان های زیرآبی،جریان برگشتی آب از ساحل به سمت دریا،وجود گودال ها و شیب های ناگهانی ،شسته شدن ماسه های زیر پای افراد و ده ها مورد دیگر از جمله مخاطراتی است که شناگران را تهدید می کند.
باید به یاد داشت در محیط دریا به طور معمول افرادی که تا حدودی به فن شنا آشنایی دارند بیش از افرادی که شنا بلد نیستند،در معرض خطر می باشند.زیرا متاسفانه این گونه افراد کمتر محتاط بوده ،قوانین ایمنی را به خوبی رعایت نمی کنند .اما باید به یاد داشت ،دریا به هیچ وجه محلی برای آزمون شناگری،یا محلی برای انجام مسابقه شنا و نشان دادن مهارت در شنا نیست.بلکه بایستی بسیار محتاط بود و قوانین ایمنی شنا در دریا را به خوبی و به طور کامل مراعات کرد.

۲-نجات غریق

چنانچه شخصی در حال غرق شدن است ، بدترین عکس العمل آن است که بی مهابا به آب زد و به سمت شخص یاد شده شنا کرد. این عکس العمل اشتباه و به شدت خطرناک به طور معمول ، نه تنها باعث نجات آن شخص نمی شود ، بلکه پس از غرق شدن شخص کمک کننده ، تنها نتیجه ی آن افزایش تعداد تلفات می باشد.!

باید توجه داشت ، فقط بعد از آموزش های لازم ، حضور در کلاس های ویژه و طی دوره های متعدد ، همچنین تمرین های عملی و موفقیت در آزمون های مربوطه می توان به عنوان “ناجی غریق”به کمک حادثه دیدگان شتافت.بنابراین انجام این گونه امور حتی در صورت آشنایی کافی به فن شنا ،از عهده افراد عادی خارج است.از این نظر در صورت مشاهده شخصی که در حال غرق شدن می باشد ،بایستی به ترتیب زیر عمل کرد:

*آخرین محلی که شخص مذکور را دیده اید،بخاطر بسپارید.
*از دیگران کمک بخواهید ،به ناجی غریق مراجعه کرده و به فوریت وی را در جریان امر قرار دهید.
*از وسایل نجات استفاده کنید به ویژه چنانچه در فاصله به نسبت کمی تا آن شخص قرار دارید و بعضی وسایل نجات مثل”حلقه نجات”یا هرنوع وسیله شناور دیگر در دسترس است ،آن را به سمت او پرتاپ کنید.
*از تکنیک های نجات غریق ،بدون درگیر شدن مستقیم با شخص مذکور استفاده نمایید.

– چنانچه به فن شنا کاملا مهارت دارید همچنین شرایط جسمانی و شرایط محل حادثه اجازه می دهد و به ویژه شخص نزدیک به غرق شدن در فاصله کمی تا شما می باشد به سمت وی شنا کرده یک حوله پارچه یا طنابی که همراه خود دارید و یک طرف آن را در دست گرفته اید،به شخص نزدیک به غرق شدن پرتاپ کنید تا از طرف دیگر آن را بگیرد در این حالت بدون آنکه به وی نزدیک شوید و یا اجازه دهید تا شما را بگیرد به سمت خشکی شنا کنید.
توجه داشته باشید در تمام موارد اضطراری سرعت عمل بایستی با دقت عمل همراه باشد تا به ویژه عکس العمل های اشتباه که تنها بر وخامت اوضاع خواهد افزود ،اجتناب شود.همچنین مثل سایر موارد نجات ،فرد نجات گر در درجه اول بایستی ایمنی خود را در نظر داشته باشد و با در نظر گرفتن بهترین شرایط ایمنی وارد عمل شود.

 

چگونه از غرق شدن نجات پیدا کنیم

غرق شدن معمولا آن طور که انتظارش را داریم بوجود نمی آید و همیشه آن علائم فانتزی که در ذهن ماست را نخواهد داشت. دکتر بینوفیس می گوید در بیشتر مواقع شما تقلای فرد را نمی بینید. احتمالا چیزی را می بینید که روی آب شناور است یا با صورت بر سطح آب افتاده است.

در بعضی مواقع زمان های طلایی وجود دارند که اگر شما بتوانید در آن زمان این علائم را درک کنید شاید بتوانید جان افرادی را از مرگ نجات دهید.

معمولا انسان ها در این گونه مواقع ساق دست هایشان را برای بالای آب ماندن سرشان، خم نمی کنند. برخلاف باور عامه فردی که در حال غرق شدن است از فریاد زدن عاجز است. پس اگر زمانی حس کردید کودکتان بیش از حد ساکت است، حتما به او سر بزنید تا مطمئن شوید خطری او را تهدید نمی کند. برای پیشگیری لازم است به نکات زیر توجه کنید.

به محیط آبی اطرافتان آشنایی کامل داشته باشید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زمانی که می خواهید شنا کنید باید بدانید عمق آب در اطرافتان چقدر است و چه ویژگی هایی دارد. مخصوصا زمانی که در محیطی غیر از محیط استخر های خانه و… شنا می کنید و از فضای طبیعت استفاده می کنید.

برای مثال در نواحی از دریای خزر عمق آب در ابتدا کم نشان می دهد ولی عمق های ناگهانی دارد. در این حالت اگر لحظه ای غفلت کنید ممکن است جریان آب شما را، علارغم این که از آن دور باشید، به لبه صخره برده و خدای نکرده غرق کند.

در بعضی موارد مخصوصا در سدها و آب بندها لجن هایی تشکیل می شوند که حتی شناگران ماهر را به کام مرگ می کشاند. هنگام شنا کردن و با حرکات پا ، به پای شناگران بسته می شود و مانع بالا آمدن فرد و در نهایت مرگ او می شوند.

در محیط های آبی طبیعی بدون شیرجه وارد شوید

بهتر است کمی در محیط اطرافتان راه بروید تا آشنایی اولیه ای از آن جا بدست آورید. از طرفی گاهی اوقات ممکن است به خاطر خطای دید، متوجه بعضی موانع موجود در آب مثل سنگ ها نشوید.

 

 

هرگز وارد محیط های با جریان آبی نشوید

سعی کنید وارد رودخانه های با جریان قوی نشوید. اگر در این چنین موقعیتی قرار گرفتید سعی کنید به پشت شنا کنید و پاهایتان در آب باشد تا در صورت برخورد با مانع، کمتر آسیب ببینید. زمانی که به قسمت ضعیف تر آب رسیدید، به سمت خشکی شنا کنید.

دسته جمعی شنا کنید

اگر برایتان ممکن است، با دوستان به تفریح و شنا بروید که در صورت بروز مشکل بتوانند به شما کمک کنند. البته باید امیدوار باشید با کسانی شنا می کنید که شناگران ماهری هستند و در صورت بروز مشکل می توانند به شما کمک کنند. خودتان نیز همیشه حواستان به همه دوستانتان باشد اگر کسی را دیگر نمی بینید، احتمالا او نیاز به کمک دارد.

ایمنی را در استخر هایتان ایجاد کنید

اگر فرزند کوچکی دارید، در اطراف استخرتان مانعی نصب کنید و همه وسایل بازی او در آب را جمع آوری کنید تا برای بازی کردن در آب بدون حضور شما وسوسه نشود. از طرفی دقت داشته باشید که استخر شما میبایست سرپوش مناسبی داشته باشد. بعضی از این سرپوش ها فرد به داخل آب می کشند که بسیار خطرناک است.

از ابزار های شناور استفاده کنید.

حتما در استخرتان وسایل شناور غریق نجات استفاده کنید.

حال اگر خدای نکرده و ناخواسته در آب افتادید، به حرکاتی نیاز پیدا می کنید که شما را به سطح آب نزدیک کند:

  • بازوهایتان را در آب نگه دارید

هر چه اعضای بدنتان بیشتر در آب باشد نیروی ارشمیدس بیشتری به شما وارد می شود و در نتیجه بیشتر بالای آب می مانید. هیچ وقت سعی نکنید بر روی سطح آب بکوبید این کار تنها شما را بیشتر به داخل آب فرو می برد.

  • دست هایتان را حالت گودی در آورید.

هنگامی که دست هایتان را به شکل گودی در می آورید، باعث می شوید با جابجایی، آب نیروی متقابل بیشتری به شما وارد کند و در نتیجه بیشتر به سطح آب نزدیک شوید. برای درک این موضوع حتما دم و دنباله ها ی ماهی ها را به یاد دارید. اغلب آن ها گسستگی در دم خود ندارند تا به راحتی بتوانند شنا کنند.

  • پاهایتان را به شکل قیچی حرکت دهید

پایتان را به شکل راه رفتن نگه دارید و مثل قیچی حرکت دهید. از لگد زدن های ناشی از استرس جلوگیری کنید. باید به خودتان مسلط باشید چرا که در آن لحظه یک هدف دارید و آن غرق نشدن است! پس در نزدیکترین حالت ممکن پاهایتان را به شکل قیچی حرکت دهید. با این کار آب بیشتری جابه جا می شود.

حرکت بازو و پاها تا حدی هماهنگی لازم دارد که میبایست از قبل تمرین کرده باشید. می توانید نوبتی آن ها را تکان دهید.

  • به طور منظم نفس بکشید

وقتی همیشه در شش هایتان هوا وجود داشته باشد، شانس بیشتری برای روی آب ماندن خواهید داشت. با آرامش و به طور منظم تنفس کنید. به هیچ وجه پشت سر هم نفس نکشید. چرا که علاوه بر هول شدن، باعث می شود زودتر خسته شوید.

از تعطیلاتتان در تابستان با رعایت کردن نکات ایمنی لذت ببرید.

 

 

گردآوری و تنظیم : واحد آموزش و برنامه ریزی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش فارسی | آموزش برنامه نویسی ، آموزش فتوشاپ ، آموزش MSP ، آموزش ورد ، آموزش اکسل ، آموزش تولید محتوا ، آموزش ربات تلگرام ، آموزش asp.net Mvc core ، دانلود پروژه msp آموزش کنترل پروژه msp

×

سلام

چنانچه سوال یا پیشنهادی دارید در خدمت هستیم

× چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟